onsdag 15 augusti 2012

Så ung och så duktig

Scen: utanför skolhuset.
Soundtrack: Studentsången (Sjung om studentens lyckliga dar...)

A:
Ja, spana du:
ung med alla möjligheter.
Fast en del är bra, och andra dåliga.
Bara så du vet.

B: Har du tappat din papperslapp, du barfotabarn i livet?

C: (käckt) Nejnej. Inte jag inte. Det är klart jag vet vart jag ska.

Fast evigheten är så stor idag. Liksom tusenmila.
Jag stannar en stund.

(sätter sig på en bänk)
Egentligen är jag nog ganska hopplös.
Dålig på det där med att fatta beslut.

B: Ja förmåga att fatta beslut måste du ha i en ledande position!

Församlingen, i talkör:
Flitigt läsa gör dig klok. Roa sig måste man göra också. Glöm inte att ladda mobilen. Gör ett fynd, slå till idag! Du skaffar dig väl meriter? Att tänka fritt är stort, men att tänka rätt är större. Börja blogga, vårda nätverket. Vad har du i bagaget?

B: (lugnande) Du har all tid i världen, flicka lilla.

A: Fast pojkar har lite mer.
All tid i världen, förresten, vilket uttryck. 

(dagens uppmaning: skriv om ungdom) 

4 kommentarer:

  1. Gillar. Det var läskigt att vara ung, också. PS Tror du menar "Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större"

    SvaraRadera
  2. Tack Charlotte! Ska rätta till mitt slarvfel.

    SvaraRadera
  3. Kul idé med citaten. Du väver in dem fint.

    SvaraRadera
  4. En text som jag verkligen gillar.

    SvaraRadera