onsdag 4 januari 2012

Att fortsätta

Varje morgon, så fort jag vaknat, gör jag min plus- och minuslista. På nattygsbordet ligger alltid min loggbok, med rosa fjärilar på det plastade omslaget. Jag pallar upp kuddarna bakom mig, tittar ut för att se hur vädret verkar, persienner och tjocka sovgardiner har aldrig varit något för mig, och sätter igång.

Vissa dagar noterar jag att handstilen är extra vinglig och kantig, liksom motvillig. Handen vill inte riktigt förmedla något. Då blir orden ofta därefter, krångliga och intetsägande eller föraktliga, otrevliga. ”Dagmar lilla”, säger jag då strängt till mig själv, ”nu ska vi inte vara såna”.

Ibland funderar jag på hur alla andra människor gör. Inte kan alla andra tycka att livet alltid är meningsfullt, att det känns mödan värt att sträva på så för att leva sina utstakade dagar. Men de allra flesta fortsätter ändå. Är det för att de låtsas tycka att allt är bra, eller är deras liv helt enkelt bra? Om det nu finns ett gott liv på ett objektivt plan. Det kan man undra.

Hur som helst: de ljusare dagarna är det lätt att fortsätta. Då kan det bli fyra-fem saker på pluslistan redan på morgonen. Fingrarnas rörelser över papperet, trädens rörelser utanför fönstret, radion som jag strax ska slå på, limpan som ligger noggrant inslagen i en försluten plastpåse på köksbänken, all den kärlek jag fått. Andra dagar blir minuslistan betydligt längre. Då skriver jag att hemtjänstens loja flickor kväver mina tankar, att de gör mig till en liten skrynklig lort. Fult och argt blir det.

Min bonad hänger över köksdörren, den som mor la ner i min brudkista. Gårdagen är förbi, morgondagen har vi inte sett, men i dag hjälper Herren. Jag vet inte, jag. Men jag försöker fortsätta. Vad annat finns att göra?

(dagens uppmaning: skriv om att fortsätta)

5 kommentarer:

  1. Tycker mycket om. Känner med henne.

    SvaraRadera
  2. Nej även om livet är tungt ibland vill de flesta av oss kämpa vidare. Fin text tycker jag också.

    SvaraRadera
  3. Fin text som väcker många tankar.

    SvaraRadera
  4. Livet är en skola - vissa ämnen är tuffa. Men inget ämne lämnar oss utan kunskap. Tricket är att lära inför nästa steg. Du har en mycket bra text som många, om inte alla, kan identifiera sig med.

    SvaraRadera